After Work med visning av Martin Solymar & Gustav Sparr! 19.11.21, kl. 16 – 18 på Galleri Thomassen.
Den 19 November fyller vi på glasen med bubbel och öppnar dörrarna till en visning av Martin Solymar och Gustav Sparr för er medlemmar!
De två göteborgsbaserade konstnärerna presenterar sina utställningar och konstnärskap, vi dukar bordet med dryck & tilltugg och du är främst och mest bara varmt välkommen.
Kniper en plats gör du genom att anmäla dig till vår mail vagasegbg@gmail.com.
Nästa tillfälle för medlemskväll är 14 December 17-19 med en visning av Thorsten Jurell. Har du en lucka i kalendern att fylla med konst kan du passa på att anmäla dig till den också redan nu.
Gustav Sparr Replican’t 13.11 – 30.11 2021 Varmt välkomna på Vernissage, 12:00!
Tidigt 90-tal såg jag första gången en vhs-kopia av en vhs-kopia av en vhs-kopia av filmen Blade Runner*.
Sedan dess filmen lagrats och grott i huvudet och vissa av filmens teman slagit rot. Vad jag då upplevde som välbehövlig eskapism upplever jag idag som en framväxande realitet, ett orosmoln. Blade Runner har legat som en sparad bild huvudet som under åren fått sällskap av kopior och varianter i olika upplösningar och andra vinklar. Replican’t.
Jag har sett om filmen i alla tänkbara versioner, såg nypremiären av Directors Cut på bio, fick först tag i en cd med filmmusiken, sedan en vinyl. Kopior av samma någonting i olika medier, upplevda i olika tider av livet och på något kusligt ändå replika av en ur-idé. Både Blade Runner och uppföljaren Blade Runner 2049 upplever jag som perfekta konstverk. Som alla bra konstverk går de att parafrasera., men inte att kopiera eller återskapa. Replican’t.
2008 gjorde jag en animerad film, Frieze Frame, inspirerad av ESPER-scenen från Bladerunner. I min animation analyserades ett antal grafikblad (CGAT) i en maskin. 2010 gjorde jag en till animation som hette Cell Line. Jag hade då länge jobbat med klonade figurer, en slags misshandlade konstnärs-alter egon, fångade i symboltäta scenarier fyllda av dokument och verktyg. Dessa kloner, replikanter, verkade i ett klaustrofobiskt, upprepat rum, i upprepade animerade kompositioner. Jag började arbeta alltmer med grafik i liknande upprepade kompositioner, klonade konstverk i upplaga. Replican’t.
Efter jag sett uppföljaren, Bladerunner 2049 insåg jag att de flesta av de tematiska trådarna som fanns i filmerna varit helt centrala för mitt konstnärskap. Jag har under de senaste 2 åren sjunkit ner i filmernas litteratur: samlat digitala kopior av storyboards, läst screenplays och besökt replikaforum där entusiaster försöker återskapa rekvisita. Men det går inte att göra filmerna igen, eller uppleva dem på samma sätt som då. Replican’t.
Jag förhåller mig till filmen Blade Runner så som filmens karaktärer och replikanter förhåller sig till sina, ibland falska, minnen. Minnen som vi vårdar och försöker återuppleva. Cerebralt och virtuellt men samtidigt högst levande i oss. Något vi trots allt inte riktigt kan återskapa, bara minnas. Replican’t.
Jag tror det i den konstnärliga processen, trots dess framåtsträvande natur, finns en viss nostalgi, ett upprepande och ständigt tillbakablickande. Det konstnärliga arbetet parafraserar ofta sig självt. Och även om de konstnärliga gesterna på sitt sätt är artificiella innehåller våra repliker och parafraser våra jag. Men var är originalet som vi längtar så tillbaka till? Replican’t.
I utställningen återkommer ett motiv av ett ur-par, protomänniskor som stängts ute från paradiset, den plats utanför tiden där det finns frid och oskyldighet. Dit vi vill tillbaka men aldrig kommer att få besöka så som det en gång var. Replican’t.
*Blade Runner är Ridley Scott’s science fiction-film från 1982 och skildrar en mörk framtid i Los Angeles år 2019. Filmen är löst baserat på Philip K. Dicks roman “Do Androids Dream of Electric Sheep?”. I filmen har människan lyckats framställa androider, organiska robotar med artificiella minnen omöjliga att skilja från vanliga människor. Dessa kallas replikanter och de brukas som slavar av människorna. I Denis Villeneuve’s uppföljare Blade Runner 2049 från 2017 letar replikanter och industrimagnater efter ett barn som mirakulöst fötts av en moder som är replikant.
Gustav Sparr (f.1977) bor och arbetar i Göteborg sedan 2007. Han arbetar med digitalt baserad teckning och animation som även dokumenteras i en pågående serie publikationer. Sparr har ställt ut på gallerier och konsthallar runt om i Sverige. Replican’t är hans tredje utställning på Galleri Thomassen.
I The Great Bat leder Martin Solymar oss in i en värld där Influenser från hans resor i Karibien, musik och nordisk mytologi vävs samman och tycks lösa upp både tid och rum. I denna värld figurerar fladdermusen som urinvånare, en skugga av det förgångna som gästar och belyser. Den för oss tillbaka till en tid när vi i grottorna levde sida vid sida för att sedan förskjutas och alieneras. Det var i grottorna i Los Haitises (DOM) där shamaner ristat på väggarna som frågeställningen om hur en runsten skulle te sig i en tropisk kontext väcktes hos Solymar. Denna frågeställning genomsyrar många av hans verk både tematiskt och tekninskt.
I utställningen återfinns ett berättande om mänskliga frågor kring vår uppkomst, historia och andlighet. Med lager av färg och medvetna penseldrag skapar Solymar en stämning, där luften och ljuset sveper in berättelsen i en närmast magiskt atmosfär.
Martin Solymar (f. 1981) bor och arbetar i Göteborg, Sverige. Han har en Master i Fri Konst från Akademin Valand (2012). Solymar har ställt ut på gallerier och konsthallar i Sverige och Europa, nu senast på Göteborg Konstmuseum 2021 i samband med att han fick Stena Stiftelsens Kulturstipendium 2020.
Jukka Korkeila THE SOUL HAS NO GENDER 16.10.21 – 07.11.21 Vernissage: Lördag 16.10.21, kl 12.00.
Under de senaste åren har jag målat porträtt av min partner Markus Karger och hans alter ego Frau Kraft, och av Demokratiska Folkrepubliken Koreas högste ledare Kim Yong-un. Porträtten kan delas in i två kategorier: de privata och de offentliga. Målningarna av scenfiguren Frau Kraft representerar den privata delen. Frau Kraft är en vanlig landsortskvinna från Oberhessen i Tyskland som kämpar med sitt liv och sin frigörelse. Frau Kraft och Markus är mina speglar där allt som händer i mitt dagliga liv reflekteras.
Målningarna av Kim Jong-un tillhör den offentliga delen av mitt arbete. Den mediala bilden av Kim Jong-un återger ett slags fantasi eller simulation snarare än någon faktisk sanning. Det nordkoreanska propagandamaskineriet porträtterar Kim Jong-un som en modern solkung. Avbildningarna påminner mest om gamla bilder av Josef Stalin. Under vår tid har media skapat en bild av en man som inte existerar på riktigt, som vi varken har sett eller kommer att få se. I mina målningar är Kim Jong-un ett slags marionett, en ledare som lider av sin egen mänsklighet. Han kan vara sårbar, till och med ledsen. I målningen ”Why Do I Get a Hard-on, When I See a Blackhole?” tittar den högste ledaren på ett svart hål som absorberar all materia och från vilket inte ens ljus kan undfly. Vid det svarta hålet står vi inför ett hot om fara vilket kan öppna för spännande tankar om maktspel och möjligheten till totalförstörelse. Det falliska kärnvapnet, den maximala överdriften, jämförs med det svarta hålets natur och dess oåterkalleliga uppslukande av all materia in i sig självt. Kim Jong-uns yttersta mål är att fortsätta som diktator i Nordkorea ända tills han dör i stillhet som en gammal man i sin egen säng. Allt är inriktat på detta, och i denna plan ingår även kärnvapen. Hans kärnvapen är en flirt med den totala förstörelsen, vilket ofrånkomligen leder vidare till idén om självförstörelse.
I mina verk och utställningar kolliderar det offentliga med det privata. Ekon från det förflutna och det framtida resonerar tillsammans i nuet. Jag ser mina verk som biprodukter av livet självt; porträtten blir alltid delvis självporträtt och innehåller alla en reflektion över mig själv. I mitt måleri har jag fångat, eller utforskat, mitt eget motsägelsefulla jag. Uppöppnandet av en andlig och religiös dimension har möjliggjort en ny inre harmoni och ordning i mitt arbete, vilket på ett ytligt plan inneburit färre olika bildmotiv, men också en glädjefull närvaro. Innehållsmässigt manifesteras andligheten som reflektioner över kärlek, liv och död, ljus och mörker – ämnen som alla tillhör livscykeln. Titeln på utställningen, ”THE SOUL HAS NO GENDER”, talar om dessa reflektioner, eller en sida av min personlighet.
Inför denna utställning kommer jag att göra målningar direkt på galleriets väggar och bygga installationer på plats. Övriga målningar är från åren 2016–2019. Det kommer även att finnas verk från corona-åren 2020-21, varav de flesta målades i byn Ortenberg under den tyska nedstängningen.
Från fönstret i min ateljé kan jag se den medeltida stadsmuren som omsluter mig, symboliskt och bokstavligen, precis som den gjorde före corona-tiden. Pandemin har inte förändrat mina ateljérutiner: Jag går fortfarande till min ateljé ensam, jag träffar ingen på vägen dit, jag arbetar och återvänder hem ensam. Min tillvaro i ateljén påminner om en enda stor nedstängning som har pågått i årtionden och fortsätter att pågå. Men i själva verket är den ett slags frivillig karantän som håller mig avskild från andra människor, åtminstone tillfälligt. Detta självvalda frihetsberövande är av en funktionell natur som gör det möjligt för mig att bli en människa för andra människor. Det sociala kitt som krävs för att leva skapas i ateljén. Till Galleri Thomassen kan ni nu komma för att beskåda resultaten av min frivilliga isolering. Välkommen! Welcome! Herzlich Willkommen! Sydämellisesti tervetuloa! Tere tulemast!Velkommen!
På lördag öppnar utställningen open-and-shut, en grupputställning med verk av Dina Isaeus-Berlin, Sara Kallioinen Lundgren, Erik Gustafsson, Giulia Cairone, Josefin Eklund, Sunna Hansdóttir and Unni Toivola.
Jan Håfström / Ateljé Larsen The Ghost who Walks 25.09 – 10.10 2021 Vernissage: Lördag 25/9 2021 kl. 12 – 16
Vi är stolta att presentera utställningen ’The Ghost who Walks’ ett samarbete mellan Jan Håfström och Ateljé Larsen.
Jan Håfström (f. 1937) är en av vår samtids mest uppmärksammade konstnärer. Håfström har representerat Sverige vid Venedigbiennalen fyra gånger och hans utställningar inkluderar bla. Moderna Museet, Nationalmuseum och Liljevalchs konsthall. För sitt konstnärskap har Håfström tilldelats flertalet priser bla. Carnegie Art Award 2001. Under 2000-talet har Håfström främst ägnat sig åt ett figurativt måleri i serieklingande sviter som bland annat återupptagit kontakten med en av barndomens stora hjältar, den gäckande dubbelnaturen Mr. Walker, alias Fantomen, som fungerar som Håfströms alter ego, som fadersfigur och som en bild av den skapande människan.
Ateljé Larsen är en av världens ledande tryckerier för grafisk konst och har en betydande roll för utvecklingen av grafik i Sverige. Ateljé Larsen som startades av Thormod Larsen i början av 1950-talet, drivs idag av hans son Ole Larsen och hans team som samarbetar nära med konstnärer från hela världen.
”Ole, När vi satt i min Ateljé och planerade Walker ställde du frågor om ljuset i mina målningar. Ingen hade gjort det förut men jag insåg omedelbart att det var en viktig och avgörande fråga. Ett ögonblick stod allt stilla. Ljuset, färgens temperatur, själva atmosfären i Walkers värld…Hur talar man om sådana diffusa saker?
På något märkligt sätt inbillar jag mig att färgen lever ett eget liv i Walker bilderna. Men varför är det så? Varför måste färgen alltid drivas till sin spets, en punkt där den nästan skaver mot teckningen… Där det uppstår en egendomlig friktion mellan dessa båda. Ett nästan plågsamt möte. Låter det obegripligt? Jag vet inte. Sammansatt är det i varje fall.
Nyligen återsåg jag en sliten serietidning från 50-talet. Där upptäckte jag något som jag glömt men alltid burit inom mig. Att hela berättelsen var insvept i ett slags röd skymning som förlänade platser och figurer ett slags drömsk overklig karaktär. En annan intressant poäng är att ytan, den tryckta ytan, är lika platt som på en modernistisk målning… för att inte tala om rutmönstret i Walkers rock!
Det slår mig Ole, att Walker mest av allt existerar på denna trycka yta. Det medium som en gång skickade ut honom i verkligheten och som vi försöker utveckla. Den vandrande vålnaden är ju odödlig, eller hur?
Vi är stolta över att få representera Daniel Götesson (EKTA) i monter #22 och Tove Kjellmark på Market – Extended som äger rum i Liljevalchs nya tillbyggnad.
Varmt välkomna förbi!
Om ni önskar dokumentation över det som visas, så maila till: nora@gallerithomassen.se
Vi har även öppet på Galleri Thomassen som vanligt med ordinarie öppettider. Där är det sista veckan att se Tove Kjellmarks separatutställning ”Feel the Space”. På nedre våningen pågår Våga Se Stipendiatutställning 2021 september ut.
På lördag den 21 Augusti 12:00 slår vi upp dörrarna igen efter sommaren, med dubbla vernissager! På övervåningen visar vi Tove Kjellmarks separatutställning ”Feel the space” och på nedanvåningen i vårt showroom visas årets Våga Se stipendiater: Ikram Abdulkadir, Anja Fredell och Levi Sebton. Varmt välkomna!
Tove Kjellmark – Feel the Space 21.08 – 18.09 2021
Via sin konst undersöker hon relationen mellan rörelse och det solida. Tove Kjellmark är inledningsvis utbildad skulptör och har utvecklat en mångsidig och experimentell praktik där hon rör sig fritt mellan olika medier och material. Hennes arbete är både fysiskt, psykologiskt och konceptuellt. Det placerar sig i glitchen mellan det digitala och det organiska, det förflutna och framtiden. Som verktyg använder hon sig ofta av sin egen kropp i kombination med hemmabyggda maskiner men även avancerad teknologi. Kjellmark har gjort “Technoanimalism” till sitt signum och i mediala sammanhang har hon kallats för en modern, kvinnlig, Dr. Frankenstein.
Våga Se – Konst som ideell förening finns till för att göra konsten mer lättillgänglig för en bred allmänhet och för att stödja vår tids konst. Föreningen delar årligen ut stipendier riktat till unga konstnärer. Året 2021 har stipendier tilldelats Anja Fredell, Ikram Abdulkadir och Levi Sebton.
I samband med stipendiet kommer flera av deras verk att visas på Galleri Thomassen i en grupputställning under Augusti – September 2021. Läs mer om konstnärerna.
Äntligen dags för ett nytt medlemsår! Bakom oss ligger det kanske allra mest märkliga och påfrestande medlemsåret någonsin. Galleriets väggar fyllda av konst, men lokalerna oftast tomma på betraktare. Sakta men säkert har det börjat lätta, och vi hoppas innerligt att ni alla är välbehållna efter tiden som gått.
Till det nya medlemsåret hör att det är dags för er medlemmar att välja nya verk, och det är alltid lika roligt att kunna presentera fler konstnärskap och verk åt er! I år har konstnärerna Susan Gillhög, Mikael Kihlman och Jarlform skapat grafiska blad och skulpturer som läggs till i vår stora konstkollektion. Ni har möjlighet att välja bland de nya såväl som det äldre verken. Alla verk är skapade exklusivt åt er medlemmar och går inte att köpa någon annanstans. Se mer av årets konstnärer och verk här!
Den 21 Augusti öppnar vi upp dörrarna till galleriet igen. För er i eller med närhet till Göteborg finns alla Våga Ses verk att se på plats och att hämta i vårt Showroom. Där kan ni även kika på alternativ med inramningar. Just nu är det ganska många besökare hos oss under helgerna, så andra tider i veckan gör det lättare för oss alla att hålla avstånd.
För er som inte har möjlighet att besöka galleriet går det lika bra att göra ert val här på hemsidan, eller kontakta oss via mail/telefon. Vill ni ha hjälp med val av inramning är det bara att höra av er! Som medlem har ni alltid förmånliga priser på alla våra ramar.
I samband med att det nya medlemsåret startar den 21 Augusti, öppnar också grupputställningen med årets stipendiaterAnja Fredell, Ikram Abdulkadir och Levi Sebton. Det är genom intäkterna från era medlemskap som vi varje år kan dela ut stipendier till unga lovande konstnärer, och nu är det alltså dags för vernissage! Därtill öppnar även utställningen Feel the space med fantastiska skulpturer av Tove Kjellmark. Kjellmark var en av de konstnärer som skapade vinster åt er i årets konstlotteri. Ett extra varmt välkomna till er!
Nu hoppas vi på en fin fortsättning på året. Lokalerna fortsätter att fyllas med konst, och snart förhoppningsvis även med intensivare sorl, skratt och nya samtal av besökare som kan få betrakta konsten på plats.
Programmet för en sådan typ av höst uppdateras löpande här. Stay tuned and safe!
Mikael Fagerlund Traces of Angels 05.06 – 20.06 2021 Förhandsvisning: Fredag 4/6 kl.16-18 Vernissage: Lördag 5/6 kl.12-16
Föränderligheten i ljuset och naturen i Kiruna utgör en speciell utmaning som har format Fagerlunds konstnärskap. Hans objekt ger uttryck för den nordiska naturen och visualiserar dialogen mellan ljuset och färgen i förhållande till yta och djup. Hans intresse för frågeställningar kring perception bekantar dessutom betraktaren med seendet på ett fascinerande sätt, endast genom att gå runt hans föremål och därmed utforska dem lyckas man förstå deras komplexitet. I utställningen Traces of Angels rör sig Fagerlund bortom sinnesupplevelser till kvantfysisk teori och de poetiska frågeställningar som ryms däremellan.
”Är det verkligen stjärnfall som vi ser? Kan det inte vara spår av änglar som flyger över himlen och beroende av hastighet så har spåren olika färg?”
Mikael Fagerlund är född 1955 i Ekenäs, Finland. Hans verk återfinns i samlingar som Museum of Modern Art, Budapest, Hungary, Göteborgs Konstmuseum, Fonds National d’Art Contemporain, Puteaux, France och Espace de l’Art Concret, Mouans-Sartoux, France, Willhelm Hack Museum, Ludwighafen, Germany, Museum moderner Kunst, Stiftung Ludwig, Wien, Austria. Traces of Angels är Mikael Fagerlunds tredje separatutställning på Galleri Thomassen.