Aktuella nyheter i ditt feed
Följ oss på instagram för att inte missa aktuella erbjudanden & nyheter, och för att få del av samtidskonsten i ditt sociala flöde!
Följ oss på instagram för att inte missa aktuella erbjudanden & nyheter, och för att få del av samtidskonsten i ditt sociala flöde!
GHOST IN THE MACHINE – GRUPPUTSTÄLLNING KURERAD AV ERIK BERGLIN
14.05 – 18.06 2022
Anton Alvarez / Daniel Eatock / Gabriella Novak / Erik Berglin / Tove Kjellmark / Tobias Bradford / Per Englund / Karl Norin
Kan maskiner tänka, kan de vara kreativa? För mig började funderingar kring detta på våren 1997 då schackdatorn Deep Blue besegrade den regerande världsmästaren Garry Kasparov. Efter förlusten hävdade Kasparov att Deep Blue måste ha styrts av en människa då den gjort irrationella drag som han menade endast kan göras av ett medvetande som klarar av abstrakt tänkande. Efteråt har det spekulerats om glitchar i koden gjorde dessa slumpmässiga drag, alltså kan det ha varit misstag i programvaran som besegrade en av tidernas bästa schackspelare. Just den här typen av ”glitchar” finns närvarande i de verk som utgör Ghost in the machine. I utställningen presenteras åtta konstnärskap som arbetar med teknik på ett nyfiket sätt, där den maskinella metoden ges en roll som medkreatör till verken. Avancerad teknologi blandas med analoga metoder men i båda blir den tekniska apparaturen en betydelsefull faktor för resultatet.
Anton Alvarez har designat och konstruerat en högtrycksmaskin som pressar ut keramiska skulpturer. Daniel Eatock låter ofta pennorna göra jobbet genom att lägga de mot pappret och färga av sig under lång tid. Gabriella Novak har programmerat en robotarm som målar åt henne, även Tobias Bradford använder mekaniska armar som här fått uppdraget som utställningens enmansband. Per Englund utnyttjar de avancerade algoritmer som finns i dagens mobilkameror för att i realtid skapa förskjutningar i annars ordinära turistbilder. Även Erik Berglin använder sig av fotografi men låter automatiserade verktyg i Photoshop skapa nya landskap åt fåglar. Karl Norin har utvecklat ett säreget sätt att vakuumförpacka syntetiska mattor så att de förvandlas till abstrakta målningar och Tove Kjellmark använder sig av 3D skanningar som överförs till både skulpturer och teckningar med hjälp av en robot som hon konstruerat själv.
Utställningen lånar sin titel från den Brittiska filosofen Gilbert Ryle´s beskrivning av dualismen – alltså att den fysiska kroppen och medvetandet är frånkopplade varandra. Ryle och andra filosofer argumenterade för att våra fysiska kroppar kan betraktas som maskiner som råkar inhysa ett själsligt medvetande som fattar beslut oberoende av hur det påverkar dess kropp. På Galleri Thomassen spegelvänds detta resonemang och istället testas huruvida maskiner kan göra konst. I den nyligen utgivna boken The Computer as Seen at the End of the Human Age (Rojal Förlag) läser jag att redan 1968 curerade Pontus Hultén en utställning på MoMA som lyfte fram konst som förhöll sig till den tidens tekniska framsteg. Det har gått 54 år sen dess men ,det känns fortfarande reaktionärt att arbeta med maskinella processer i konsten och framförallt att låta maskinerna i allt större utsträckning skapa autonomt.
// Erik Berglin, konstnär och i detta fall curator
SPRING BREAK
9.04 – 08.05 2022
Vi hälsar er varmt välkomna till vernissage och öppningen av årets stora vårutställning på Galleri Thomassen nu på lördag, 12:00!
Några av medverkande konstnärer är välbekanta namn för er i Våga Se – Konst, så som EKTA, Tove Kjellmark och Emanuel Bylund som alla har skapat vinster åt er medlemmar. Inte minst också Anja Fredell som var en av förra årets stipendiater och som bara fortsätter att inta konstscenen med färgprakt!
Alla medverkande konstnärer: Daniel EKTA Götesson, Sara Möller, David von Bahr, Stig Steijner, Elin Elfström, Rasmus Nossbring, Tove Kjellmark, Lotta Grimborg, Edith Hammar, Mark Frygell, David Åberg, Lovisa Axen, Fabian Bergmark Näsman, Alexandra Karpilovski, Vidar Ericsson, Martin Solymar, Björn Kjelltoft, Emma Amal Khanafer, Caroline Uggla, Sofia Viol, Unni Toivola, August Nilsson, Anja Fredell, Fanny Schwarz, Jessica Ekström, Lisa Liljeström, Victor Rankanen, Samira Tohidi, Leo Serck-Hanssen, Mira Cederwall Victorin, Erik Ernsäter, Esse McChesney, Emanuel Bylund, Linnéa M. F. Larsson, Karin Gyllerfelt, Lovisa Sköld, Adam Lexar, Tova Tilliander, William Reed, Malin Westin, Alvi Reybekiel, Hector Liljeblad och Mattias Norstrom.
Kurerad av Hanna Melkersson och Nora Söder.
Äntligen – det börjar dra ihop sig till det årliga konstlotteriet! Vi lottar ut en mängd konst i stor variation till våra medlemmar i Våga Se.
Våga Se – Konst finns till för att stödja konstnärlig verksamhet och skapa möjligheten för att alla ska kunna äga och uppleva bra konst. Varje år köper vi in verk från välkända och spännande konstnärskap, verk som sen sprids till hem över hela Sverige.
Se tidigare verk som lottats ut av konstnärer som bl.a. @jurimarkkula @gabrielebasch @ektaektaekta @tovekjellmark @t__livs @marie_dahlstrand och @erikberglin här på hemsidan.
I år lägger vi glädjande till @andrea_damp på listan! 😌🌟
Medlem? Ja, det blir du också enklast här på hemsidan!
FANTASIES AROUND A HOLE
12.03 – 03.04 2022
Efter den offentliga reaktionen på ”God giving a fuck”, en målning av ett par särade ben i centrala Göteborg, bjöd Carolina Falkholt in sin MFA-klass på HDK-Valand för att fundera över hål. Verken ifrågasätter vad det innebär att ha ett hål och vara hel, att älska hål, att censurera hål, att hitta hål i vardagen.
Grupputställningen visas i vårt Showroom på nedre plan i Galleri Thomassen.
Meverkande konstnärer;
Ricardo Diaque
Monique van der Wel
Andrea Giovanni Oded
Thais Fernandes
Grégoire Perotín
Paul van Blaster
Sam Druant
Karen Froede
Humle Rosenqvist
Jonathan Lystbæk
Carolina Falkholt
Saga Eklund
Yana Deliyska
Maria Hardin
____________________
ANDREA DAMP – PLIMPPLAMPPLETTEREN
12.03 – 03.04 2022
”Andrea Damp subtly balances abstraction and figuration in her paintings. Her works are created in a sophisticated process of layers and superimpositions, which make the sensual process of the painting’s creation palpable. With the use of figurative elements, the painter transforms her compositions into narrative, associative pictorial worlds that are characterized by atmosphere and emotional expression. Andrea Damp’s painting thus forms an incomparable link between the autonomy of colour and its ability to serve the image.”
Text: Ronald Puff
Andrea Damp (f. 1977) bor och arbetar i Berlin, Tyskland. Hon har en MFA från Berlin University of Arts, Berlin (2005). Ett urval utställningar inkluderar Tertulia, Barbara von Stechow Gallery, Frankfurt (2018), On unfamiliar terrain, Landscape in painting since 1945, Museum for Contemporary Art – Hurrle Collection, Durbach (2018), Superposition, Anja Knoess Gallery, Cologne (2017). Hennes verk finns i offentliga och privata samlingar i Tyskland och över hela Europa. Hon representeras av Galleri Thomassen i Sverige.
Dags att hälsa ett extra stort välkomna på vernissage! Äntligen kan vi bjuda in, ses och se i större skala igen.
På lördag öppnar vi två nya utställningar. Juri Markkula är äntligen tillbaka med sin andra separatutställning Secular Light här på Galleri Thomassen. Och i vårt showroom har vi äran att få visa Marcus Mårtensons första utställning i Göteborg The Absence of Secrets.
Vernissagen pågår mellan 12:00 – 16:00, och den här gången i ett Galleri Thomassen utan restriktioner. Varmt välkomna!
MARCUS MÅRTENSON – THE ABSENCE OF SECRETS
12.02 – 06.03 2022
Marcus Mårtensons målningar fungerar som reflektionsytor in i en parallell verklighet, mot en simultan existens som vi alla interagerar med. De är en spegel mot en annan version av oss själva, versionen vi placerar därute och i den ’riktiga’ internetvärlden, våra ’extrema jag’. Kan du tänka dig ett liv utan interaktioner på sociala medier? Vad skulle du göra om du inte alltid snabbt kunde svara med en emoji som fullständigt beskriver ditt känsloläge? Mårtenson ger oss möjlighet att börja fundera på svaren och på att begrunda ’jaget’ inom dem.
Mårtensons utställning gräver djupt i människans psyke och i spelpsykologins signaler. Den handlar om verktygen som styr sociala medier och som olika plattformar använder sig av för att behålla vår uppmärksamhet, i en tid som professor Shoshana Zuboff kallar ’the age of surveillance capitalism’. Mårtenson drar in betraktaren med hjälp av pastellkritor i klara primärfärger, snillrika slogans och med en dubbeltydig granskning med glimten i ögat. Ta till exempel Instagram Bingo, där kan man välja mellan ’beauty always wins’, ’narcissistic self-marketing’ eller ’selfie-dysmorphia’; Koncept som vi idag är högst medvetna om då varumärken inte längre nyttjar traditionella marknadsföringskanaler, utan använder sig av produktplacering via influencers.
Mårtenson har hittat ett sätt som långsamt guidar oss genom överflödet av information – genom att med lekfull, mörk och ärlig blick se på vårt engagemang och formulerande av verkligheter. Hans konst använder sig av samma strategier som internetkoncernerna, i form av spelsignaler och en översvallande mängd data. Humorn blir till sockret i skeden fylld av mörk medicin.
Text av Silvana Lagos
Marcus Mårtenson (f.1972) bor och arbetar i Stockholm. Har studerat vid Konstskolan Idun Lovén, Stockholm (2003 – 2004) och på Konstskolan Basis, Stockholm (2001 – 2003). Mårtensson har sedan 90-talet ställt ut på galleriet och konsthallar i Sverige som Galleri Forsblom, Lars Bohman Gallery och Angelica Knäpper Gallery och även deltagit i utställningar internationellt i bl.a. Tokyo, Köpenhamn, Nashville och New York. The Absence of Secrets är Mårtensons första utställning i Göteborg.
Dags att hälsa ett extra stort välkomna på vernissage! Äntligen kan vi bjuda in, ses och se i större skala igen.
På lördag öppnar vi två nya utställningar. Juri Markkula är äntligen tillbaka med sin andra separatutställning Secular Light här på Galleri Thomassen. Och i vårt showroom har vi äran att få visa Marcus Mårtensons första utställning i Göteborg The Absence of Secrets.
Vernissagen pågår mellan 12:00 – 16:00, och den här gången i ett Galleri Thomassen utan restriktioner. Varmt välkomna!
Juri Markkula – Secular Light
12.02 – 06.03 2022
Juri Markkulas sparsmakade utställning Sekulärt ljus har en svindlande räckvidd. Såväl det jordiska som det himmelska ryms i konstverken som visas. En glänsande dopfunt, tre magnifika svartvita fotografier av katedralen i Rouen och några monokroma bildobjekt och verk på papper ingår i Juri Markkulas pågående undersökning av ljuset, rymden och färgen. Dopfunten är en något förstorad 3D-printad kopia av en 1100-tals funt från Etelhem kyrka på Gotland. Med ett formspråk som går tillbaka till tidig kristen bildkult och ett pärlemorskiftande färghölje framstår objektet som en uråldrig meteorit. Som en sorts inhemsk utomjording, fallen från skyarna. Samma interferensfärg finns i de monokroma bilderna – jag vill kalla dem himlaspeglar. För det är det de väcker minnet om hos mig, med ytor förföriskt skimrande som sensommarhimlar.
Claude Monets näckrosmålningar – Nymphéas – är även de himlaspeglar. Reflekterar himlen lika mycket som de avbildar vattenväxterna. Perspektiven omkastade, verkligheten samtidigt upplöst och konkretiserad. I sina fotografier av katedralen i Rouen gestaltar Juri Markkula ett annat av Monets berömda motiv. I de tre fotografierna söker han efter målarens ursprungliga blickriktningar mot fasaden.
Motivet har även en personlig ingång för Juri Markkula, som redan tidigt på 1990-talet målade kopior av Monets katedralmålningar. Och det är inte svårt att nu se beröringspunkter mellan ljusspelet på kyrkofasadens skrovliga yta och Markkulas karaktäristiska markreliefer, där pinnar och löv bildar urgröpningar och upphöjningar. I båda konstnärernas verk ser vi utsnitt av världen, avskärmade från omgivningen.
Fotografen och museimannen John Coplans ansåg ändå inte att Monet upphävde perspektivet i sina målningar. Inte ens i sina sena Nymphéas som nästan helt omsluter betraktaren. Coplans menade i stället att han lyckades få perspektivet att omsluta hela bildytan. Monet strävade efter vad han kallade för enveloppe – det vill säga att skildra ett jämnt flödande ljus; luften eller atmosfären som befinner sig mellan målaren och motivet.
Och kanske påminner det om vad Juri Markkula försöker i sin konst, även om han går ett steg längre och lyfter fram objektets egen rymd. Eller snarare, försöker göra objektet till enbart rymd. Till gränslös materia.
Text: Magnus Bons
Varmt välkomna tillbaka till Galleriet igen efter julledigheten! Vi öppnar dörrarna till de två första utställningarna för det nya året den 15 januari kl. 12:00 med ett dubbelvernissage!
Se Britt Ignells separatutställning ”Hemligheter och Förundran” i den övre delen av galleriet. I den stora salen och vårt Showroom på nedre plan kommer Emma Amal Khanafer och Ossian Melin från Konst AB och deras verk visas, vilka har arbetats fram på plats under julledigheten.
Vi hoppas att ni alla haft en skön jul och en fin start på det nya året, och inleder vårt år med en hjärtlig inbjudan för er till ett festligt dubbelvernissage!
Välkommen på visning med Torsten Jurell!
14 December kl. 17-19 på Galleri Thomassen.
Den 14 december bjuder vi in till glögg och en extra insatt visning med Torsten Jurell för er Våga Se-medlemmar.
Med utställningen Sinnenas Teater firar Jurell 50 år som utställande konstnär. Under kvällen presenterar han utställningen, berättar mer om sitt konstnärskap och om sitt arbete i staden Jingdezhen i Kina.
Max 30 platser. Osa till vår mail vagasegbg@gmail.com
Vi ser fram emot att se er här! Varmt välkomna!
Torsten Jurell
Sinnenas Teater
04.12 – 22.12 2021
Vernissage: Lördag 4/12 kl. 12-16
Vi på Galleri Thomassen är glada över att få presentera Torsten Jurell – Sinnenas Teater som sista utställning det här året. Med utställningen på Galleri Thomassen firar Torsten Jurell 50 år som utställare. Sedan 70-talet ställt ut vart tredje år i Göteborg med bland annat två stora separatutställningar på Röhsska museet, siste utställare i ”141:an” samt på Lindholmen Science Park. Han har även skapat de ”Fyra Vindarna” utmed kajkanten på Norra Älvstranden och 2019 formgav han ”Torget för Fri Fantasi” vid Pedagogen Park i Mölndal, där en stor markmosaik ligger, skapad i Jingdezhen i glaserat porslin med stora väggreliefer i porslin och neon.
”… SOM ETT SEGELFARTYG som drivs av en stark vind mot sinnets äventyrliga horisonter.” Så beskriver André Breton Guillaume Apollinaires hem.
Det är inte förvånande att Torsten Jurells värld är befolkad av skådespelare. Han arbetade som scenograf på 1980-talet tillsammans med några framstående regissörer vid välkända institutioner. Längtan till teatern väcktes redan under barndomen. Den har aldrig slocknat.
Torsten Jurell tycker om att låta bilder, skulpturer och installationer berätta historier. Den narrativa tråden är det som förbinder hans tidiga verk med de senare. Resonemang förs om kriget i Afghanistan.
Hans nya skulpturer är aktörer. Olika huvuden, neutrala ansikten och vakna figurer som betraktar och betraktas: vi ser dem och de ser oss. De är i lika hög grad upptagna av oss. Ridån är uppe och scenen är tillgänglig för besökare av Galleri Thomassen. Alla kan skapa sin egen berättelse tillsammans med de skådespelare och statister som vi väljer ut.
Sedan 2007 är Kina Jurells andra konstnärliga bas. I Jingdezhen arbetar han med skulpturer i glaserat porslin och stengods, men också i andra tekniker och material.Likt en ritual börjar Jurell sin vistelse i Jingdezhen med att välja bland sina gamla formar. I dessa upprepade gester finns det ett material som ska böjas. Många variationsmöjligheter öppnar upp. Han arbetar på ett intuitivt och experimentellt sätt. Hans installationer växer fram organiskt.
Text: Elvire Soyez, November 2021.
Utställningen har sammanställts i samarbete med konstnären Elvire Soyez en fransk konstnär baserad i Stockholm. MA från Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris, projektstudent vid vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.