Under konstlotteriet 2020 lottades 88 konstverk ut till våra medlemmar. Medlemmar som fick lottnummer 1-6 fick i turordning välja bland högvinsterna, och medlemmar med lottnummer 7-88 fick välja mellan konstverken skapade av Samira Englund, Arnold Hagström och EKTA.
Mats Stammarnäs, högvinst
’Anfall’. Olja på duk, 80×80 cm
”De senaste åren har jag ägnat åt oljemåleri. Mitt måleri tar sin utgångspunkt i en idé om landskapsmåleriet. Måleriet är abstrakt och fyllt av infall och associationer. Horisont, det vågräta och det lodräta finns alltid med i kompositionen, men målningen är ofta fråntagen det traditionella perspektivet. Avstånd och djup gestaltas med hjälp av färgen och formen i målningen.
Betraktaren leds antingen in i målningen genom dess komposition eller så framträder ett förbirusande motiv. Ofta studerar jag naturen från fönstret under tågresor där landskapet passerar förbi. Under måleriprocessen låter jag duken och det som målats leda till nästa steg. På så vis uppstår en arbetsprocess som är intuitiv och lekfull. Ibland får målningar ta mycket lång tid mellan skikten.
Målningen Anfall har kommit till under en längre period 2020. Tekniken består av många tunna lager oljefärg på varandra som spelar mot intilliggande fält. Ett motiv öppet för association och en titel som på samma sätt skapar riktningar och öppningar för betraktaren att associera.”
Lukas Cornix, högvinst
’With Nikki’. Olja och sprayfärg på canvas, 33×41 cm
”Mitt konstnärsskap är mångsidigt och härstammar från kärleken till hantverket. När jag närmar mig ett ämne gör jag det tematiskt och taktiskt för att ge målningen den scen ämnet förtjänar.
With Nikki är en av målningarna i serien ”Meetings and Partings”. Ju äldre man blir desto mer inser man att livet går vidare och inget förblir vad de är. I serien målningar under namnet ”Meetings & Partings” försöker jag hantera traumat i att nära och kära kommer och går, platser försvinner och relationer brister. Att livet helt enkelt går vidare.
Jag försöker vandalisera dessa trauman med hopp, i form av gul sprayfärg, en färg som ofta används för att representera hopp och ungdom. För ofta breder förändringen vägen till något nytt.”
Emanuel Bylund, högvinst
’Observer (blue cat)’. Glaserat stengods, 20×13 cm
”Mycket av min inspiration kommer från lågstatusföremål och miljöer. I min senaste serie verk har jag inspirerats av de porslinsfigurer som ofta finns i stora mängder på de flesta loppisar. Figurerna brukar ha överdrivet glatt ansiktsuttryck och tomma ögon, vilket, enligt mig, tyvärr ger dom en platt personlighet.
I en strävan att ge figurerna mer själ och integritet har jag försökt ge dom en fokuserad blick och ett eftertänksamt ansiktsuttryck. Jag vill att man ska kunna få ordentlig ögonkontakt och fundera över vad dom tänker och känner.”
Gabriele Basch, högvinst
’Atrium’. Sprayfärg på papper, 42×29,5 cm
”My artwork starts with painting both sides of the paper in an abstract way. As I love little material accidents in color and structure of the paint, I then try to overwork it through cutting. By taking forms away, the reflection of the backside shadows on the wall becomes visible. Therefor it is necessary to hang the work a bit with a distance to the wall, so that it can breath.
In the end you can not say if it is a painting or an object. I like it very much that through the changing daylight, the work looks a bit different depending from the light situation.
When I was a child my parents dreamed about living in an atrium house with a beautiful privat, somehow secret, beautiful garden. This cutout reflects somehow the idea of a tropic garden in a limited square yard.
Often I combine architectural and floral structures in my work.”
Lotta Söder, högvinst
’INOM-hus’. Målat, screentryckt glas bränt i glasugn, monterat på stomme av trä. Ca 20x16x28 cm
”Huset som symbol har funnits med länge i mitt konstnärskap. Som ett tecken, eller här, som ett objekt. Det står för både skydd, hem, och det privata. Men också för ett inre rum där minnen, drömmar och erfarenheter ryms. Jag låter ofta fragment av mönster, texter och bilder från olika tider och platser mötas i mina verk. Kanske bär vi med oss spåren av tidigare kulturer i vårt DNA…
Glaset som en hud är både skört och starkt. I behov av varsam hantering.”
Marie Dahlstrand, högvinst
’Here and there’. Akryl, tusch, sprayfärg på duk, 100×100 cm
”Måleriprocessen, ett slags ett obändigt växande på ett sätt som efterliknar naturens egen okuvliga vilja och föränderlighet över tid.
I mina målningar kombinerar jag ofta olika material som akryl, olja, tusch, tempera och sprayfärg i en vibrerande och uppdriven färgskala.
Jag gillar känslan av den egna handens unika avtryck och rörelse.
Spåren av handlingar som bygger en slags målerisk kropp med energi och närvaro av konstnären.
Förgänglighet, rörelse och stillhet är återkommande teman i både tanke, bild och process.”
Samira Englund, vinst
’Next Morning’. Litografi, handkolorerad. 37×53 cm, upplaga 90
”Jag tog examen vid Goldsmiths college i London 2010 och har sedan dess arbetat som konstnär. Främst arbetar jag med måleri. Jag har en bakgrund som biolog vilket påverkar min konst. Ett återkommande tema är naturen som mänsklig, emotionell upplevelse kontra vår idé om att klassificera och behärska densamma.”
Arnold Hagström, vinst
’Svanen’. Pappersmått: 50×60 cm, bildmått: 26 x 38 cm, upplaga 25
”Jag arbetar nästan uteslutande med grafik i mina bilder som jag sedan fortsätter att bearbeta genom att måla och teckna på dem. En del av bilderna är djuptryck, det vill säga att motivet finns i en plåt som jag sedan trycker över på ett koppartryckspapper. Därefter arbetar jag vidare med färg ovanpå trycket.
Arnold Hagström, vinst
’Ringtrast’. Pappersmått: 50×60 cm, bildmått: 26 x 38 cm, upplaga 25
Motiven jag använder mig av kan jag hitta i böcker, på nätet eller göra själv. Sedan sätter jag ihop motivet i datorn och gör ett original på plast som jag till sist överför till en plåt. Man kan säga att det är en sorts samplingsmetod av både nya och gamla bilder som jag använder mig av för att skapa nya verk.”
EKTA, vinst
’Insufficient’. Teckning med vaxkrita, 80×60 cm, upplaga 70
”Mitt arbete är konsten att göra konst utan en idé. Jag utvecklas genom misstag och jämnt flödande arbete. Titeln är inte viktig men inte heller oviktig. Titlarna kommer ofta sist. Jag samlar ord och meningar och testar dem på verken. En monolog som blir ett samtal. Titlarna är som ett index över vad jag tänker på när jag inte arbetar.”