Anna Pajak

Anna Pajak (f. 1992) gick ut Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2020. I år har hon skapat serien Exponeringar till Våga Se. Vi har pratat med Anna om vad som inspirerar henne, hennes process och konstnärliga resa.

I mitt konstnärskap utgår mitt skapande från de röster som inte inkluderats i den patriarkala representationen av språk, ord och tematik. Jag arbetar med bildvärldar där jag har ett underliggande narrativ, ofta hämtat ur litteraturen eller konsthistorien. En startpunkt kan vara ett fysiskt tillstånd som jag översätter till det visuella. Här sammanfogar jag färg, symboler och perspektiv. I dialog med modernistiska kvinnliga målare, poeter, spiritualism och drömmar dekonstruerar jag och rekonstruerar bilden för att utmana traditionella sammanhang och tolkningar.

Efter att ha avslutat sin masterexamen vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm har Pajak huvudsakligen ägnat sig åt måleri och grafik.

Jag har precis installerat mitt första offentliga gestaltningsuppdrag i Stockholm i Nya Hagastaden där jag har gjort målningar till fyra trapphus hos SKB. I ett kvarter där gatorna är nämnda efter kvinnliga pionjärer inom forskning i framförallt medicin, kemi, fysik matematik och pedagogik. Med detta som bakgrund ville jag expandera representationen av det kvinnliga systerskapet ytterligare genom att bjuda in kvinnliga mystiker/häxor vars praktik cirkulerade kring medicinalväxter. Jag har vävt in och förvridit växtlighet som just användes av de och ansågs ha magiska krafter. Här fick jag möjligheten att jobba i ännu större skala vilket jag gärna skulle utforska ännu mer framöver. Jag tycker om när objekten i verken påminner om något som du känner igen så att du får en ingång i det, men att det samtidigt skiljer sig fån verkligheten. Jag målar portaler eller öppningar till andra världar. Det är också därför jag gillar att jobba storskaligt, kroppen känns liten när man möter verket .

Året 2021 markerade starten på en ny kapitel i hennes karriär när hon anslöt sig till Wetterling Gallery i Stockholm. Efter sommar börjar hon arbeta mot hennes nästa soloutställning, planerad att äga rum hösten 2024.

Jag tror att alla komponenter är viktiga för att skapa en rytm i mitt konstnärskap och möjligheten att expandera det. Att jag kan jobba med konst på heltid och fortsätta ha tiden att utveckla och fördjupa mig i måleriet är min högsta prioritet.

Det var under hennes tid på Konsthögskolan som hon upptäckte grafikens värld. Genom att delta i kurser som erbjöds på grund av en verkstadsbrist, fick hon chansen att utforska detta medium. Hennes utforskning ledde henne till platser som och Tsinghua University i Beijing, Kina och Tamarind Institute of Lithography i New Mexico, USA, där hon deltog i etsningskurser, samt till Helsingfors på KUVA där hon utforskade både etsning och photopolymer.


Tack vare grafiken fick jag en möjlighet att lyfta mig ur mina egna metoder och kastades in i ett nytt hantverk och medium som skulle komma att förändra hela mitt konstnärliga uttryck. För mig har grafiken varit ett sätt att arbeta med mer kontrollerade rymder, där linjerna fick börja ta lika mycket plats som färgen. Arbetet på papper gav bilderna en spontanitet och en lekfullhet, ett annat typ av uttryck än oljemåleriet. Genom att arbeta med grafik utvecklar jag nya visuella lösningar. Jag översätter mina målningar till tryck och vice versa. Det har blivit ett nytt sätt för mig att tänka kring hur bilden är uppbyggd. Grafiken har blivit ett poetiskt och visualiserande verktyg som ger mig djupare förståelse för det måleriska fältet samt hela min konstnärliga praktik.

2021 tog jag emot QSPA Inspirational Award, detta gav mig ytterligare chansen att djupdyka i grafiken och möjligheten att få arbeta på United Limited Art Editions på Long Island utanför New York City under 5 dagar.

Idag arbetar hon på heltid med sin konst, och lägger upp arbetet som vanlig arbetsvecka.

Jag arbetar i min ateljé 5 dagar i veckan, jag har inga speciella ritualer utan låter alltid måleriet leda vägen vidare. Efter att jag byggt ihop kilramarna grunderar jag duken med harlim och sedan börjar jag med att hälla ut stora färgfält som jag rör runt med pensel för att förstärka pigmentet i vissa delar av bakgrunden. Dagen efter när jag kommer tillbaka till ateljén får jag se resultatet som bildats under natten och hur torktiden ihop med pigmentet format egna uttryck. Därifrån börjar jag bjuda in de objekt/former som jag målar i olja och som har ett inneboende narrativ. I förberedelserna av duken har jag ofta en vision åt vilket håll målningen ska röra sig mot men låter den också styra beroende på vad nästa steg kräver utav bilden. Det är ett sätt att förhålla sig till min omvärld, ett språk som agerar vid sidan av orden.

Om serien Exponeringar som Pajak skapat för Våga Se berättar hon:

För våga se har jag skapat 4 olika litografier där jag dockande direkt på sten, jag ville arbeta med handens/teckningens närvaro. ”Exponeringar” är samlings-titeln för serien. Litografierna är försiktiga teckningar där objekten delar på sig, något som är en blir fler. Som rött damm som sprider sig med havets gränslöshet och månens blåa varv. Förvandlingarna som sker innan du vaknar.